پلی آلومینیوم کلراید در دسته مواد شیمیایی منعقد کننده (کواگولانت Coagulant) قرار می­گیرد. با توجه به ویژگی هایاین ماده و مزیت­هایی که نسبت به سایر منعقد کننده­های جایگزین دارد،فروش پلی آلومینویم کراید در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. در این مقاله به تشریح خواص شیمیایی و کاربرد این ماده خواهیم پرداخت.

پلی آلومینیوم کلراید

مزیت پلی آلومینیوم کلراید

کاهش هزینه و افزایش کارایی همواره دو عامل مهم در تصمیم مصرف کننده برای خرید هستند. در مورد مواد منعقد کننده غیرآلی (کلروفریک، سولفات آلومینیوم، پلی آلومینیوم کلراید، سولفات آهن و …) بالا بودن تعداد و بار یون­‌های آزاد پس از انحلال در آب نشان دهنده ظرفیت بالاتر برای عمل انعقاد است.

پلی آلومینیوم کلراید به علت برخورداری همزمان از دو یون آلومینیوم، از این منظر دارای بیشترین ظرفیت انعقاد در گروه خود است. به علاوه، شکل پلیمری آن باعث می شود که تعداد بیشتری از ذرات و نیز ذرات بزرگتری در تله یونی آن به دام بیفتند و در نتیجه ظرفیت انعقاد آن بیش از پیش افزایش می یابد.

نکته حایز اهمیت در اینجا آن است که تفاوت قیمت پلی آلومینیوم کلراید نسبت به منعقد کننده­‌های مشابه، بسیار کمتر از تفاوت عملکرد آن است. به این معنا که نسبت “عملکرد به قیمت” پلی آلومینیوم کلراید در گروه خود بالاترین امتیاز را دارد.

به همین علت، این ماده به سرعت وارد تولید انبوه شده و توانسته است جایگزین مواد مشابه گردد به طوری که امروزه فروش پلی آلومینیوم کلراید در دنیا افزایش بسیاری یافته است و تولید کنندگان زیادی به دنبال تولید باکیفیت این ماده هستند.

فروش پلی آلومینیوم کلراید

پلی آلومینیوم کلراید دارای خواص شیمیایی و فیزیکی خاصی به شرح زیر است:

ویژگی فیزیکی:

این ماده به صورت پودری سفید یا مایل به رنگ زرد تولید شده و در بسته بندی‌های استاندارد برای جلوگیری از جذب رطوبت به فروش می‌رسد. البته این ماده به صورت محلول با خلوص ۱۴% (برحسی اکسید آلومینیوم) هم به فروش می رسد که بیشتر برای فواصل نزدیک به محل تولید توجیه دارد.

ویژگی شیمیایی:

یکی از دلایل بالا بودن میزان فروش پلی آلومینیوم کلراید در مقایسه با دیگر ماده‌های مشابه درصد خلوص بالای آن است. زیرا هر چه میزان خلوص بالاتر باشد کارایی و کارامدی ماده در امور مختلف نیز بیشتر خواهد شد علاوه بر آن قابلیت انعقادکنندگی آن بسیار بیشتر از منعقد کننده­های مشابه است.

همچنین به علت ساختار پلیمری، وزن مولکولی بیشتری نیز دارد. کارایی پلی آلومینیوم در محدوده ای میان ( pH 5-9 ) است و بالاترین عملکرد را در pH میان ۶.۵ تا ۷.۶ نشان می دهد. این ماده با تولید نمودن پلیمرهای آنیونی که چند ظرفیتی هستند و همچنین یون‌های هیدروکسیل موجب تشکیل ماکرو مولکول‌های غیرآلی الکتریکی در اندازه بسیار بزرگ خواهد شد.

پلی آلومینیوم کلراید:

این ماده در کشورهای مختلفی همچون چین، هند، کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، آلمان و فرانسه؛آمریکا و همینطور ایران به طور گسترده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با روند رو به رشد فروش آن، رفته رفته پلی آلومینیوم کلراید جایگزین مواد شیمیایی دیگر مانند کلروفیک و سولفات آلومینیم می شود.

حهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مشخصات فنی محصولات گلگاه مراجعه کنید.