اتیلن دی آمین

اتیلن دی آمین (Ethylenediamine) که به اختصار EN هم نامیده می­‌شود، یک ترکیب آلی با فرمول عمومی C۲H۴(NH۲)۲ است. اتیلن دی آمین که یک آمین با خاصیت بازی است در دمای محیط (بالای ۸ درجه سانتیگراد) به صورت مایعی بی رنگ و با بویی شبیه آمونیاک قابل شناسایی است و به عنوان ماده اولیه در بسیاری از سنتزهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اتیلن دی آمین یک جاذب قوی آب است تا حدی که در تماس با هوای مرطوب به سرعت واکنش داده و بخاری خورنده و سمی تولید می کند. بنابراین در کار با این ماده باید ملاحظات ایمنی مربوط را به دقت و به طور کامل رعایت کرد.

 

کاربردها

بیشترین کاربرد اتیلن دی آمین در تولیدات صنعتی و کشاورزی (قارچ کش ها و کود آهن سکوسترن) است.

در صنعت، از ترکیب با کربوکسیلیک اسیدها (شامل اسیدهای چرب یا فتی اسیدها)، نیتریل ها، الکل ها، الکیلات ها، دی سولفید کربن، آلدهیدها (آلدئیدها) و کتون ها مشتقات زیادی از آن به دست می آید.

پر مصرف ترین کاربرد اتیلن دی آمین در تولید اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA – ادتا) است. در حال حاضر، نمک های ادتا ۲ سدیم و ۴ سدیم در زمره تولیدات شرکت گلگاه قرار دارد.

اتیلن دی آمین به علت برخورداری از دو عامل آمینی در ساخت طیف وسیعی از پلیمرها کاربرد دارد که از آن جمله می توان به فیبرهای پلی اورتان، دندریمرها (dendrimers) و مشتقات فرمالدهید (فرمالدئید) اشاره کرد.

در صنعت رنگ سازی و تولید ضد یخ نیز از اتیلن دی آمین به عنوان عامل کاهنده خوردگی (corrosion inhibitor) استفاده می شود.

سایر کاربردهای اتیلن دی آمین عبارتند از تولید ترکیبات مورد استفاده در خوراک دام (به عنوان منبع ید)، انواع چسب ها، نرم کننده ها، عمل آوری رزین های اپوکسی (curing agent) و رنگ (dye).

 

خرید اتیلن دی آمین

شرکت های هانتس من و آکزونوبل، دو تولید کننده معتبر و شناخته شده اتیلن دی آمین هستند که محصول آنها از دیرباز در بازار ایران عرضه می گردد. خرید از تامین کننده معتبر و درخواست مدارک فنی که نشان دهنده اصالت و کیفیت کالا باشد می تواند خریدار را از کیفیت محصول و انجام یک خرید تضمین شده مطمئن کند.

مشخصات فنی